lørdag den 19. oktober 2013

Meditation i en travl hverdag

I min hverdag går tingene og tiden ofte ret hurtigt. Både i mit arbejdsliv som fysioterapeut og på hjemmefronten med to små børn er jeg meget på, og ro og stilhed er en sjældenhed. Mit liv med en høj puls, mange gøremål og lange ”to do”-lister har skabt et behov og en bevidsthed omkring det ”at være”. Derfor bruger jeg meditation i min hverdag.
Af Maria Bjørn Langer

Maria Bjørn Langer er fysioterapeut og har stor erfaring med meditation. 

Jesus kalder dig til hvile
Jeg elsker Jesu kald til at hvile i Matt. 11:28; "Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile." Det kalder på en længsel i mig efter at være hos Jesus og ikke skulle præstere noget. Denne længsel efter at give mig over i Guds hænder og hvile hos ham, har skabt en bønspraksis i mit liv, som er stille og meditativ. Jeg har behov for stilletid. En tid, hvor jeg kan ”være” og et rum, hvor jeg hører Guds kærlighedssang regne over mig, og hvor jeg bliver ladet op. Det giver mig et fokus på, hvor jeg henter mine ressourcer og det overskud jeg har brug for til en travl hverdag.

Sæt tid af i kalenderen
I min praksis sætter jeg tid af i min kalender, så jeg ved, at der er jeg sammen med Gud. Jeg tænder ofte et lys for at minde mig selv om Guds nærvær og så sætter jeg mig ned, så jeg sidder behageligt. Derefter vender jeg mit fokus mod Jesus. Nogle gange beder jeg ”Jesus, kom over mig med din Helligånd, så jeg ser hvem jeg er i dig” efterfulgt af en tid, hvor jeg er stille.
Jeg har erfaret, at selvom jeg sætter mig ned for at være stille og bede – kører mine tanker ofte videre rundt i et højt tempo. Jeg når knapt at få sagt ”Kære Gud” inden jeg tænker på arbejde, vasketøj eller hvad jeg skal lave til aftensmad. Derfor er jeg i bønnen opmærksom på mit åndedræt og hvisker ”Jesus Kristus”, mens jeg roligt trækker vejret. Samtidig forestiller jeg mig, at jeg på indåndingen bliver fyldt af Jesu kærlighed og på udåndingen slipper bekymringer og spændinger i kroppen.


Sådan kan du gøre
Måske oplever du at kunne bruge det at være stille i din hverdag. Jeg vil her give dig en lille vejledning, som er nem at gå til:

  • Sæt dig ned eller lig dig ned, så du sidder/ligger behageligt.
  • Vend din opmærksomhed mod dit åndedræt.
  • Tag imod livet som en gave fra Gud når du ånder ind.
  • Giv slip på bekymringer og spændinger i kroppen når du ånder ud, samtidig med at du forestiller dig, at du falder ned i Guds trygge favn.
  • Når du får forstyrrende tanker, kan du vende tilbage til dit åndedræt og minde dig selv om, at du er hos Gud. Indånd hans kærlighed og læg dit liv over til ham.


Jeg håber, du vil få tid til at være med Gud og oplever at han møder dig i stilheden.

Der er stadig pladser tilbage til kvindekonferencen d. 25.-26. oktober. Tilmeld dig her!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar