tirsdag den 12. februar 2013

Skæld ud på Gud - køb den!

For to år siden skulle jeg med toget og havde ikke noget at læse med. I 7/11 fandt jeg bogen Skæld ud på Gud for en halvtredser. Helt tilfældigt fandt jeg en af de bedste og mest opmuntrende bøger jeg har læst. Faktisk er det den mest solgte bog i 7/11. 23.000 danskere har købt den siden den udkom.

Bogen er skrevet af Preben Kok. Han er præst og hospitalspræst i Vejle området. Og så er han en mand, der ikke har noget problem med at gå ind i mørket. Han skriver om sine møder med Gud og med mennesker. Om de allersværeste ting i livet og hvordan vi ikke kan klare det i os selv.

I stedet for at skrive en masse om, hvad jeg selv synes, vil jeg sætte nogle kommentarer fra ægte anmeldere (taget fra Informations hjemmeside. Webadressen er sat ind for neden):
BESKRIVELSE
Preben Kok er sygehuspræst og opererer i grænselandet mellem liv og død. I SKÆLD UD PÅ GUD fortæller han om sit arbejde og sin tro. Med troen som udgangspunkt går Preben Kok i clinch med parforhold, skyld, magtesløshed, stress og illusionen om det perfekte menneske. Han giver mennesker i krise mulighed for at dele ansvaret og sorgen med Gud, når livet gør ondt, og meningen hører op.

Preben Kok superviserer også præster, læger og sygeplejersker – ikke for at gøre dem bedre til deres arbejde, men for at give dem kræfter til at leve med de ofte vanskelige udfordringer og uundgåelige nederlag, de møder i deres arbejdsliv. Her er en lektie, der er værd at lære.


ANMELDERCITATER
"Jeg vender tilbage til den igen og igen. Det er en selvhjælpsbog, der rækker langt dybere end tidens populistiske 'find lykken på ét minut'-bøger. Sjælesørger Preben Kok guider læseren gennem nogle af livets største kriser som skilsmisser, stress og dødsfald. Efter min mening er det en dybt indsigtsfuld bog, som alle vil kunne lære meget af – uanset om man er kristen eller ej."
Camilla Kjems, Femina

"Overbevisende lille bog om at komme gennem den ultimative krise."
Marie Tetzlaff, Politiken

"Jeg har sjældent læst noget så originalt, tankeprovokerende og indsigtsfuldt." ******
Sissel Jo-Gazan, Femina

"Hvis nogen tror, at det med Gud og kristendommen kun er noget for tøsedrenge, så bør man læse 'Skæld ud på Gud'".
Birgitte Stoklund Larsen, Kristeligt Dagblad

"En tankevækkende bog, som med afsæt i Kierkegaards eksistentialisme reflekterer over essentielle forhold i livet (og døden) på en sådan måde, at jeg både blev begejstret og provokeret. Det er godt klaret, Preben Kok - den gør indtryk!"
Josua Christensen, Udfordringen

"Det er en bog om sjælesorg på et kristent grundlag, hvis etiske overvejelser kan give stof til eftertanke hos mennesker, der kommer i nær kontakt med medmennesker i dyb krise."
Lektørudtalelse
 http://www.informationsforlag.dk/view_product.php?product=978-87-7514-237-8

Jeg har tit stadig lyst til at gå ind i 7/11 og købe en stabel af bogen, så jeg havde en til hver gang jeg fik lyst til at give den videre. Læs den! Hvad enten du har det fantastisk eller har det rigtig hårdt. 

Af Krista Korsholm Bojesen


1 kommentar:

  1. Helle Nørgaard Nielsen12. februar 2013 kl. 23.06

    Jep, helt enig! Den kan klart og varmt anbefales!

    SvarSlet