onsdag den 6. februar 2013

Om at komme til syne


I dette blogindlæg vil jeg dele nogle tanker jeg har haft lately om at komme til syne....
Som en person der er optaget af læringsprocesser, bliver jeg høj når noget nyt kommer til syne….det er nok delvis en arbejdsskade, men når en læring, der ikke var før kommer til syne/bliver tydelig og derved giver ny mening, synes jeg simpelthen at livet når de helt store højder!
Det er utroligt fascinerende, at være i eller stå ved siden af en læringsproces, hvor noget nyt åbner sig for et menneske og derved kommer til syne på en ny måde. Det kan være en specifik ting, man lærer og tager til sig, men det kan også være den proces, hvor man som person indtager et nyt område og derved oplever sig hel på en ny måde. Indrømmet(!) her på en ganske almindelig tirsdag er det måske lidt langhåret hvis man ikke tidligere har gjort sig overvejelser i den retning…..men jeg kan altså blive rigtig revet med her…..
Da jeg for et par år siden læste en professors udlægning af begrebet ”Ikke viden” / potentiel læring, blev jeg rørt til tårer af glæde over hans sprog og præcision ind i emnet  - (hmm håber såsandelig at denne blog kun læses af females  - vi deler en fælles understanding i dette område J).

At komme til syne….
I vores tid og daglige færden er vi vant til at træde frem og komme til syne i mange sammenhænge. Ude i verden (særligt i de sammenhænge hvor man taler om læring) høster vi stor ros og anerkendelse for netop at være omskiftelige og forandringsparate på den reflekterende måde. Det anses for en vigtig kompetence i vores tid og er en stor gave at vi mestrer dette.
Belyser vi det at kommer til syne fra et mere personligt kvindeperspektiv, kender vi også oplevelsen af det pres det også kan sætte os i. Der hvor vi søger at leve op til særlige standarder, sammenligner os med veninder og gerne vil fremstå smarte - med på beatet, som den med de skrape insights der velformuleret byder ind i enhver sammenhæng. Alt dette kan man få mange gode råd til i andre sammenhænge…
mit egentlige ærinde her er, at pege på den ganske særlige mulighed Gud giver os for at komme til syne hos/i Ham.
Det absolut fantastiske i det perspektiv vi finder omkring det at komme til syne med Gud er, at Han viser sig for os og dermed tilbyder en total sikker grund at navigere ud fra. Der er en særlig fulfillment i at komme til syne med Gud, fordi vi i udgangspunktet er kendt til fulde og derfor har muligheden for udvikles os, men være i ro på samme tid…..fantastisk!
 Vi skal ikke stræbe og stresse. Han ser vores muligheder og de potentialer der bor i os, han kender tilmed de omstændigheder vi lever under og er opvokset i, så vi behøver ikke engang forklare hvorfor noget er svært…..Det er stort og det er her vores egentlige tilsynekomst er meant to be.
Jeg ønsker for dig, mig og de veninder vi slår følgeskab med, at vi altid vil pege den vej ud for hinanden. Det er her dit fulde potentiale som kvinde, veninde, fagperson, mor, søster osv. kan udvikles og for alvor komme til syne.

Ha en god dag og shine your light!
Af Mette Sørensen

1 kommentar:

  1. Helle Nørgaard Nielsen12. februar 2013 kl. 23.01

    Meget enig i dine betragtninger og refleksioner. Jeg kan også blive helt "høj", når livet giver ny mening pga. ny viden/indsigter.
    Den seneste tid har jeg tænkt en del i det med "at blive set og at blive seende", som Søren Kierkegaard udtrykker det. At blive set af Gud - f.eks. gennem vore medmennesker. Og selv at blive seende, hvor vi ser Gud i vore medmennesker. Ser hvem de er i Ham...

    SvarSlet