onsdag den 19. december 2012

Hvem er egetnlig ham Kristian?


Om 5 dage fejrer vi juleaften. Jeg har bagt hundredvis (sådan føles det i hvert fald) af julesmåkager, mit vindue ligner mest af alt Magasins juleudstilling og for første gang i mit voksenliv, er den sidste julegave netop købt.
På overfladen ser det ud som om, at de sidste forberedelser til den store højtid er på plads. Men hvordan ser det ud på indersiden. Er mit indre forberedt på den store højtid? For hvad er det egentlig at alt den forberedelse, overforbruget, frokosterne og halløjet lægger op til?

Alle vores gøremål og aktiviteter i december når hos mange næsten kaotiske højder af stress, jag og pres. Vi skal afvikle julefrokoster med alle mulige, de med børn skal klippeklistre i div. ”julestuer”, og vi skal også lige nå at bage, pynte, hygge og gøre dit og dat. Hele tiden forberede, planlægge og deltage i. Men til hvad formål og for hvem?
Jeg elsker december og jeg elsker jul. Lysene, alt hurlumhejet, festerne og forventningen. Men det er alt sammen ydre forberedelser og nogle gange glemmer jeg helt, hvad de ydre forberedelser leder op til. Det er først, når jeg rejser hjem på juleferie hos mine forældre, at mit indre rigtigt begynder at forberede sig på den store højtid. Når alt det ”ydre” falder til ro omkring mig, og julefreden sænker sig. Da begynder julens faktiske budskab at trænge sig ind i min sjæl.

Alt ståhejet er optakt til fejringen af evangeliet om en frelser. Evangeliet om Guds søn Kristus. Er du i dit indre klar til, at julefreden kan sænke sig, så du i din sjæl kan forberede dig på at fejre julens evangelium?
Min kollegas 4-årige datter rejste under et julearrangement i børnehaven, hvor de talte om juleevangeliet og Kristus, følgende spørgsmål: ”Hvem er egentlig ham Kristian?” Jeg har lyst til at vi i julen spørger hinanden og os selv om det samme. For hvem er egentlig ham Kristus?

”Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket. I dag er født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.”

Glædelig jul!

Af Anika Follmann

Ingen kommentarer:

Send en kommentar