fredag den 9. november 2012

Frivillighed - hvad med bundlinjen?


Jeg er frivillig stab i Ungeoase - en del af danskoase. Frivillig - som i at jeg arbejder gratis ca. 1 dag om ugen. Det er hverken for min samvittigheds skyld eller fordi jeg ikke kunne få et arbejde som mange tror. Når de tilmed hører at jeg arbejder gratis i Odder(??) - så står det fleste af:)

For ikke så længe siden mødte jeg endnu en som var lidt skeptisk: "Dansk oase er da vist den af jer to, som får mest ud af den ordning!! Hvad får du ud af det?" - blev jeg så spurgt.
Mit første svar var - "Det er bare så fedt at jeg ikke kan lade være!". Men da vedkommende blev ved med at se skeptisk ud, måtte jeg komme med en bedre forklaring:
"Jeg får lov til at arbejde sammen med folk, som har en masse erfaring i at lede mennesker.
I denne sammenhæng i retningen mod troen på Gud. Derudover har jeg muligheden for, at tilbyde mine omgivelser en arbejdskraft der ikke er betinget af en fed hyre! Jeg gør det fordi jeg har lyst, og fordi jeg gør noget som er til gavn for andre end mig selv."
Der var et øjebliks stilhed hvorefter det lyder: "Hm...spændende..." - herefter døde samtalen stille hen.....

Frivilligheds begrebet kender de fleste danskere til. Sportsklubber, spejder, humanitære organisationer osv. bygger meget af deres arbejde på netop den frivillige arbejdskraft. Men der er også mange som ikke umiddelbart kan se ideen i at arbejde uden løn(?). Vores mentalitet om "mer vil have mer" og "noget for noget" strider da også grundigt imod frivillighedstanken. Men du går efter min mening, glib af meget ved ikke at prøve det frivillige arbejde.
Glæden i folks ansigter når de finder ud af, at man er der af egen fri vilje er al arbejdet værd. Det kan være den ældre dame du er besøgsven for, rødderne du træner til håndbold, naboen som får slået sin græsplæne osv. 

Jeg har ikke behov for altid at se regnskabet gå op på bundlinjen, og jeg har tænkt mig at fortsætte det frivillige arbejde indtil jeg dør.


Hilsen
Johanne



1 kommentar:

  1. Johanne - du er SÅ sej og et kæmpe forbillede for os alle!!! Keep it up!

    SvarSlet