onsdag den 17. oktober 2012

Under dine vinger

Jeg har lige fået en ny bibel af mine forældre i fødselsdagsgave. Da jeg blev 10 år, fik jeg en af dem, og nu er den i stykker, så 16 år efter fik jeg en ny. Denne er lille og nem at have med og på hverdagsdansk.
Så nu er jeg gået i gang på ny med at læse i bibelen. På min fødselsdag talte jeg med min fadder, og snakken faldt på Ruths bog, så det blev det første jeg læste i min nye bibel.
Ruths bog handler om en modig kvinde fra Moab. Hendes mand er død, hendes svigerfar er død, og hendes svoger er død. Svigermoren No'omi siger til sine svigerdøtre, at de skal gå hjem til deres familier og gifte sig igen. Selv vil hun gå hjem til Israel. Ruth insisterer på at tage med No'omi og siger: Dit folk skal være mit folk og din Gud skal være min Gud.
De to enker går så sammen til Israel, hvor de går til et liv fyldt med usikkerhed. Deres måde at få mad på er, at Ruth samler korn på marker. Altså det korn, som falder ved siden af, når karlene høster. Marken hun kommer til at samle på er ejet af en mand, der hedder Boaz, og han kontakter Ruth for at sige, at hun må samle alt det hun vil på hans mark. Her var det jeg begyndte at blive opmærksom på nogle ting, jeg ellers ikke havde set i historien. For det første så starter næsten alle replikker med: Må Gud velsigne dig. De velsigner hinanden i et væk. Hvor er det da en smuk måde at hilse hinanden på. For det andet spørger Ruth Boaz hvorfor han viser hende denne godhed. Hertil svarer han, at han har set hendes trofasthed mod No'omi, og at han ønsker at Gud, under hvis vinger hun har søgt ly, vil belønne hende for det.
Ruth samler korn i et stykke tid, indtil No'omi siger, at nu er det vist tid til at få en ny mand til hende. Og hun siger til Ruth, at hun skal gå til Boaz' telt om natten og klæde sig af og lægge sig ved hans fødder.
Boaz vågner om natten og bliver noget forvirret over damen ved sine fødder og spørger hvem det er. Ruth svarer: "Det er Ruth, deres tjenerinde. Jeg søger ly under deres vinger."
Jeg bemærkede, at hun igen brugte udtrykket med at søge ly under vingerne og så tjekkede jeg fodnoterne. Der bliver udtrykket forklaret, at det ikke bare er et metafor om fugle, men et hebraisk udtryk som lyder: Spred din vinge over din tjenerinde. Og det er en anmodning om, at Boaz vil tage sig af hende, beskytte hende og sørge for alle hendes behov.
Så når vi synger "Bred dine nådes vinger", eller "I dine vingers skygge synger jeg", så er det et begreb, der dækker over en så omfattende en omsorg, at Gud vil tage sig af ALLE vore behov, beskytte os og tage sig af os.
Boaz gifter sig med Ruth og af deres slægt bliver Jesus født mange år senere. Så historien ender rigtig godt. Det har nok været svært for Ruth som enke, der gik på marken og samlede korn nok til at spise en enkelt dag, at forestille sig, at hun ville blive omsluttet af Guds omsorg på en så gennemgribende måde, at hun bliver en del af hans frelsesplan.
Krista Korsholm Bojesen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar