fredag den 12. oktober 2012

Forskelligheden

"Hvis man er meget forskellige, så er det fællesmateriale, man har at arbejde med, jo dobbelt så stort!"
Hella Joof.

Jeg var til min gode venindes bryllup sidste weekend, og gjorde mig i den forbindelse overvejelser over, hvad jeg ville sige til hende i min tale. I kender det sikkert - man tænker en masse tanker om hvilke sjove, pinlige og mindeværdige anekdoter der skal trækkes frem! Måske tager man oven i købet "hævn" fra sit eget bryllup?:) På et tidspunkt opstår problemet så, for talen skal jo skrives ned.....og så er det at skriveblokeringen kan indtræffe! Det gjorde den ihvertfald for mig.
Efter at have finpudset den sidste del af talen aftenen før (typisk at det skal være i sidste øjeblik!), endte jeg dog ud med et tema om "Forskelligeheden som en styrke".
Modsætninger mødes, og noget opstår som man ikke havde set mulig. Forskellighed kan oftest være en udfordring, men den kan også være en berigelse. Jeg elsker forskelligheden, og tænker at et forhold/venskab/relation ofte på en eller anden måde bliver mere solid, hvis man formår at udnytte forskelligheden som en styrke, og ikke en forhindring. Dermed ikke sagt at det skal være let - tværtimod! Men kampen for at vokse sammen i forskellighedens skær er altid spændende!!

Hella Joofs citat er interessant, idet det bringer en positiv tilgang til forskelligheden. Det positive syn gør muligheden for at godt output i en relation størrer. Intentionen i et ægteskab er for de flestes vedkommende at holde sammen for evigt. I kirken lover man hinanden evigt trosskab til døden skiller. Når nogen par alligevel vælger at deres veje skal skilles, hører man ofte gange en forklaring med at "Vi var simpelthen for forskellige, og ville noget forskelligt med vores liv". De har givet op i kampen for at lade forskelligheden blive til en berigelse for deres relation. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad de går glib af på den lange bane......!

For at vende tilbage til brylluppet i sidste weekend, så er jeg ikke bekymret;) De har fanget budskabet i Hella Joofs citat.

Johanne





Ingen kommentarer:

Send en kommentar